Mamo, czy mogę dziś nie iść na angielski?

Mamo, czy mogę dziś nie iść na angielski?

Opór u dzieci, który my dorośli traktujemy i interpretujemy jako niechęć, wynika z różnych czynników:

✅ zarówno biologicznych

✅ psychologicznych

✅ jak i społecznych

Opór dziecka może być naturalną reakcją na różne sytuacje, zwłaszcza w okresie rozwojowym, kiedy dziecko chce wyrażać swoją niezależność i kontrolować swoje działania.

W takich momentach ważne jest, abyśmy – rodzice, nauczyciele i opiekunowie stosowali odpowiednie podejście, aby zarządzać oporem dziecka we wspierający sposób. Aby traktować je edukacyjnie ❤️

Zrozumienie psychologicznych aspektów, które wpływają na postawę dzieci wobec zajęć językowych, może pomóc w tworzeniu długotrwale pozytywnego środowiska edukacyjnego.

W trakcie naszej wieloletniej pracy z dziećmi zaobserwowaliśmy, że okres takiego oporu przed uczestnictwem w zajęciach dodatkowych dotyczy najczęściej jakiejś zmiany w obrębie czynników zewnętrznych np.

▪️ na samym początku – pierwsze zajęcia

▪️ po dłuższej nieobecności

▪️ po przerwie świątecznej, czy wakacyjnej

▪️ jesienią/zimą, kiedy dni zaczynają być krótsze

▪️ kiedy pojawia się pierwszy śnieg, bądź wychodzi pierwsze słonko

▪️ kiedy pojawia się nowy członek rodziny

▪️ kiedy zachodzi jakaś zmiana w domu lub w placówce, do której uczęszcza dziecko np. zmiana Pani, nowy kolega.

Wspomniane sytuacje wywołują u dziecka silne emocje, nie związane bezpośrednio z zajęciami dodatkowymi. Dziecko nie ma nad nimi „dorosłej” kontroli. Te emocje generują zachowania i komunikaty opozycyjne, w każdej niemal nadarzającej się okazji, które my z kolei odbieramy jako niechęć ⚡️

A ich przyczyną mogą być…

➡️ Niezaspokojone potrzeby fizjologiczne

Wydaje się banalne, ale jeśli dziecko nie otrzymuje odpowiedniej ilości snu, czy pożywienia… jeśli jest głodne, osłabione, czy zmęczone doświadcza często braku energii, zainteresowania, czy chęci do nauki, a nawet rosnącej frustracji i irytacji, które są jakby sygnałami wysyłanymi przez ciało do dziecka, a więc również i do nas o konieczności zaspokojenia tych potrzeb.

Jako rodzic zmagający się z dzieckiem w oporze, upewnij się, czy dziecko nie jest głodne, przejedzone, czy zmęczone. Przyjrzyj się rozkładowi dnia i temu, czy odpowiednio wcześniej, przed zajęciami z angielskiego Twoje dziecko ma czas na posiłek i odpoczynek, szczególnie jeśli wcześniej brało udział np. w treningu piłki nożnej, czy zajęciach tanecznych.

❌ W przypadku niezaspokojonej potrzeby fizjologicznej, żadne narzędzie komunikacyjne i żadne argumenty nie zadziałają.

➡️ Seria „RATUNKU, moje dziecko nie chce już chodzić na angielski!” w duchu Pozytywnej Dyscypliny, bo edukacja nie ma racji bytu bez zachęty, doceniania i akceptacji. Radości z procesu uczenia się nie wymusisz nagrodą, nie wygenerujesz jej karą. Kluczową rolę odgrywa w tworzeniu edukacji opartej na radości jest skuteczna komunikacja, wzajemny szacunek, a więc bezwzględna życzliwość wobec drugiej osoby i JEDNOCZESNA stanowczość wobec zasad i granic.

Related Posts
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments