Dzisiaj skupimy się na strachu i niepewności
Z czego wynika strach i niepewnośc?
Wynikają najczęściej z obaw przed tym co nowe i zaburzeniu poczucia bezpieczeństwa, które dla dziecka jest kluczowe.
Tak dzieje się na początku, np. przed pierwszymi zajęciami, a czasem również po dłuższej nieobecności, szczególnie w przypadku dzieci młodszych lub tych, które określamy mianem nieśmiałych i mających problemy z adaptacją.
Dzieci mogą więc wykazywać opór w obliczu nowych sytuacji, osób czy zmian. Strach przed nieznanym wynika z braku doświadczenia i pewności, jak sobie poradzić w nowych okolicznościach
Co możesz zrobić jako rodzic?
Przede wszystkim zauważyć i pozwolić na te uczucia
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania wobec oporu dziecka, zatrzymaj się. Zauważ te trudne emocje. Nie bagatelizuj, nie traktuj jako „za mało istotne”. Zamiast tłumaczyć, że strach to nic wielkiego, że nie ma się czego bać, proponujemy narzędzie, które w Pozytywnej Dyscyplinie określamy jako ZACHĘTE OPISOWĄ.
Są to komunikaty rozpoczynające się od słów:
– Widzę, że…
– Słyszę, że…
– Zauważyłam, że…
Zachęta opisowa polega na okazywaniu zrozumienia, akceptacji i otwartości na słuchanie dziecka, zamiast narzucania swojej woli czy krytykowania jego oporu. Daje to dziecku poczucie, że jego uczucia i myśli są ważne i zostają uwzględnione, co patrząc długofalowo i edukacyjnie na tą trudną sytuację, pomaga dziecku zbudować pozytywny stosunek do trudnych sytuacji i wyzwań. Nie tylko dodatkowych zajęć z języka angielskiego – ale i innych, które będą je spotykać w przyszłości
„Widzę, że teraz czujesz strach przed pójściem na zajęcia. Czasem każdy czuje strach. Mi zawsze pomaga przytulas. Spróbujemy?”
Podobnie jest w sytuacji, gdy coś jest dla dziecka za trudne lub gdy zauważa, że inne dzieci radzą sobie z czymś lepiej. Często jest tak w przypadku kursantów, którzy nie utrwalają materiału, w sytuacji gdy pozostali mają dzięki temu lepiej opanowany materiał. Opór jest wtedy reakcją obronną przed porażką.
Jako rodzic, możesz zachęcić dziecko do częstych odwiedzin na platformie z ćwiczeniami czy powtórek. Najlepszym sposobem jest okazanie zainteresowania.
To będzie tak zwana ZACHĘTA ANGAŻUJĄCA, którą najlepiej zacząć od słowa „Potrzebuję,..” np. Potrzebuję, abyś wyjaśnił mi, jak się w to gra. Chętnie sprawdzę, czy znam te słowa co Ty.”
I podejdź Drogi Rodzicu do tego z radością, ciekawością, w formie zabawy. A zobaczysz, że będzie to cudowną motywacją dla Twojej pociechy
Podsumowanie
Porozmawiajcie co jakiś czas o zajęciach. Niektórym młodszym dzieciom to wystarczy – świadomość, że jesteś, że interesujesz się i doceniasz to, co robi

